Zadanie 3 Kompetencje informatyczne

Zajęcia z informatyki gimnazjum

Uczniowie na zajęciach poznali system dwójkowy, zamianę liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy i na odwrót. Teraz na zajęciach poznają podstawy algorytmów i rysowania schematów blokowych. Uczniowie pracują także z arkuszem kalkulacyjnym oraz innymi programami wchodzącymi w skład pakietu biurowego. Poznają możliwości wykorzystania technologii komputerowej na innych zajęciach oraz w życiu codziennym.

Zajęcia pozalekcyjne z programowania dla uczniów zdolnych

W projekcie utworzono trzy sześcioosobowe grupy, które uczestniczą w zajęciach z programowania i robotyki. Obecnie uczniowie pracują z zestawami Lego Mindstorm Education EV3.  Poznają zasady programowania robotów, wykorzystując do tego algorytmy. Programują roboty z wykorzystaniem czujników, umożliwiających wykonywanie różnorodnych operacji. Poznają możliwości zastosowania robotów do rozwiązywania problemów z zakresu nauk przyrodniczo-matematycznych, głownie matematyki i fizyki.

Danuta Wicherek, Mariusz Adaszek

 

 

W piątek, 15 grudnia br. uczniowie najstarszych klas gimnazjów w Juszczynie i Białce odwiedzili Wydział Matematyki i Informatyki UJ. W godzinach 8:00-13:00 naszymi wykładowcami byli studenci pierwszego i drugiego roku, członkowie Koła Naukowego Robotyki i Sztucznej Inteligencji. 

Gimnazjaliści wysłuchali krótkiego wykładu wprowadzającego w podstawy programowania w języku C, poznali kilka słów kluczowych, podstawowe typy danych, kilka zmiennych i funkcji, a także mieli możliwość wypróbować w praktyce, jak działają poszczególne elementy po zapisaniu ich w języku C. W wielu przypadkach okazało się, że programista musi odznaczać się niezwykłą uważnością przy pisaniu komend, bo znalezienie pomyłki to często szukanie przysłowiowej igły w stogu siana. 

Po zabawie w informatyków przyszła kolej na konstruowanie i programowanie robotów z klocków Lego wg podanej instrukcji. Przed naszymi uczniami były dwa zadania: zbudować żółwia oraz pojazd kreślący kwadrat. 

Kilka godzin spędzonych przy komputerach, na których na co dzień programują studenci, dużo nam dało - spotkanie z pasjonatami informatyki i robotyki wzbogaciło nas o nowe doświadczenia praktyczne i wiedzę teoretyczną.

Maria Adaszek,

            Szkoła Podstawowa w Juszczynie

 

Uczniowie klas gimnazjalnych na dodatkowych zajęciach  z informatyki doskonalili swoje umiejętności z zakresu technologii informatycznej i komunikacyjnej. Poznawali zasady pracy z różnymi aplikacjami, doskonalili umiejętność posługiwania się nimi. Przede wszystkim zajęcia dodatkowe z informatyki dają uczniom możliwość poznania funkcji uzytkowej komputera i wykorzystania go jako narzędzia pracy, a nie tylko rozrywki. Uczniowie mogli w trakcie zajęć poznać możłiwości wykorzystania IT w procesie uczenia się oraz wykorzystania i zastosowania sprzętu elektronicznego do nauki innych przedmiotów.

Mariusz Adaszek

 

 W ramach zadania kilkunastu uczniów oddziałów gimnazjalnych uczestniczą w zajęciach dodatkowych dla uczniów zdolnych. Po zakończeniu pracy z robotami Lego Mindstorm Education EV3, powoli zaczynają przygodę z programowaniem. Zapoznają się z algorytmiką, poznają środowisko Logo i Scratch. Tworząc proste procedury poznają pojęcia takie jak pętla, rekurencja, itp. Najstarsi uczniowie - trzecioklasiści - rozpoczynają właśnie przygodę z Javą, wykorzystując do tego środowisko Eclipse.

Mariusz Adaszek

Galeria

Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie