ROK SZKOLNY 2017/2018
Kompetencje matematyczno–przyrodnicze - klasy I - III
Zajecia z projektu ,,Doświadczamy nauki” prowadzone w klasie II rozwijają matematyczno -przyrodnicze kompetencje dziecka. Uczniowie na tych zajęciach uczą się przez doświadczenia własne , działają , badają, obserwują i eksperymentują . Poznają nowe nieznane dotąd zjawiska , stają się inicjatorami zabaw i gier dydaktycznych. Uczą się nawzajem od siebie, instruują i w razie potrzeby poprawiają błędy. Podczas tych zajęć niweluje się różnica w umiejetnościach dzieci . Dzieci wzajemnie korzystają ze swojej wiedzy, starając się stale rozwijać swoje kompetencje .
Z kolei zajęcia matematyczne dla grupy uczniów w klasach 1a i 1b to niezapomniana zabawa i nauka przy tablicy interaktywnej. Korzystając z zasobów Platformy Eduscience uczniowie rozwijają swoje kompetencje, doskonaląc technikę dodawania i odejmowania a przy okazji uczą się współpracy w grupie, pokonywania trudności i samoakceptacji.
Uczniowie klas 3 na zajęciach rozwijających kompetencje matematyczno – przyrodnicze pracowali projektem pt. „Woda nasz skarb”. Poznawali właściwości wody, pod jaką postacią woda może występować w przyrodzie, co rozpuszcza się w wodzie. Organizując swoją pracę w grupach przygotowali krótkie scenki dramowe, które przedstawili swoim kolegom. Prezentację swoich prac podsumowali doświadczeniem o krążeniu wody w przyrodzie i pracą plastyczną. Na zajęciach utrwalali umiejętności związane z posługiwaniem się zegarem i liczbami rzymskimi.
Ewa Bogdan
Halina Wilczek
Maria Woźny
Teresa Oleksy
Halina Wilczek
Kompetencje matematyczno – przyrodnicze w klasie III szkoły podstawowej
Zajęcia matematyczno- przyrodnicze z całą klasą – uczniowie na tych zajęciach pracując metodą projektu rozwijali swoje umiejętności i pogłębiali swoja wiedzę. Z dużym zaangażowaniem realizowali takie projekty jak ,,Woda nasz skarb”,,, Układ słoneczny”,, Figury geometryczne”.
Na zajęciach dla uczniów słabych poprzez zabawę, ćwiczenia praktyczne-( mierzenie obwodów, wożenie, obliczanie zegarowe i kalendarzowe) doświadczenia i gry utrwalali zdobyte wiadomości. Na zajęciach wykorzystywana była miedzy innymi tablica interaktywna, komputery.
Na zajęciach dla uczniów zdolnych uczniowie realizowali projekty ,, Jak zwierzęta i ptaki spędzają zimę”-wyszukiwali informacje, wykonywali pracę plastyczne, przedstawili to na gazetce szkolnej. Wykonywali różne doświadczenia związane z wodą, konstruowali oczyszczalnię wody. Wyszukiwali różne ciekawostki na temat naszej planety Ziemi.
Uczniowie klasy III b rozwijali swoje zdolności, kształtowali logiczne myślenie i zdobywali nowe wiadomości uczestnicząc w zajęciach matematyczno-przyrodniczych. Podczas projektu „Czas płynie…” wykonali własne kalendarze, ćwiczyli obliczenia kalendarzowe i zegarowe, a także porównywali daty swoich urodzin i imienin. Poznali „Żywioł ognia” i „Wody”. W czasie doświadczeń odpowiadali na pytania: Kiedy ogień gaśnie? Dlaczego nie wolno gasić płonącego oleju wodą? Przeprowadzili eksperyment z wodą i olejem „Lampa Lava”. Obserwowali poprzez szkło powiększające kształty płatków śnieg, w doświadczeniu topnienia, sprawdzili czystość śniegu. Uczniowie konstruowali budowle z brył geometrycznych, dokonywali ich pomiarów, obliczali obwody i je porównywali.
Beata Pacyga
Teresa Oleksa
Podczas zajęć z projektu ,,Doświadczamy nauki” prowadzonych w klasie Ib uczniowie rozwijają matematyczno - przyrodnicze kompetencje.
Pracując metodą projektu doskonalili swoje umiejętności w zakresie: przeliczania, porównywania, sprawnego dodawania, odejmowania liczb, rozpoznawania monet i banknotów, dokonywania obliczeń pieniężnych. Rozwiązywali i układali zadania o zwierzętach, roślinach, rozwiązywali zagadki, łamigłówki i rebusy matematyczno-przyrodnicze, układali interaktywne puzzle, konstruowali własne gry.
Korzystali z różnych pomocy dydaktycznych, zasobów platformy Eduscience oraz materiału przyrodniczego przyniesionego przez uczniów.
Na zajęciach w grupie mieszane i rozwijające się uczniowie działając metodą projektu i eksperymentu poszukują odpowiedzi na różne pytania przyrodniczo-matematyczne, poznają świat wieloma zmysłami.
Realizując projekt: Gdzie mieszkają figury geometryczne?
Poszukiwali i rozpoznawali figury geometryczne w naturalnym otoczeniu: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło. Układali kompozycje z wykorzystaniem figur, Przeliczali, klasyfikowali figury. Tworzyli logo z figur przez obrysowywanie szablonów lub samodzielne kreślenie figur, układali i naklejali kolorowe figury. Robili papierowe składanki. Układali i rozwiązywali zagadki geometryczne.
Realizując projekt „ Czary, mary nie do wiary”- badali właściwości wody, przeprowadzając proste doświadczenia – dlaczego pada deszcz? Za pomocą zmysłów: wzroku, dotyku, smaku i węchu rozpoznawali i nazywali dary jesieni. Po liściach i owocach rozpoznawali pospolite drzewa. Wyjaśnili jesienne zjawisko gubienia liści drzew. Wykryli, dlaczego suche liście się kruszą? Obserwowali zmiany w przyrodzie jesienią. Lupy służyły im do dokładnego zapoznania się z darami jesieni. Czytali mapę pogody. Wiedzą, jak ubrać się stosownie do pogody, jak zachować się podczas burzy. Poznali zwierzęta występujące w naszej okolicy. Układali kompozycje z liści wg. własnych pomysłów. Prace prezentowali na gazetce i klasowej wystawce.
W projekcie „Czym zadziwia nas zima” przeprowadzili proste eksperymenty ze śniegiem i lodem oraz zabawę badawczą „Choinkowa gałązka”. Rozwiązali problem, dlaczego zimą posypujemy ulice i chodniki solą? Podziwiali uroki zimy oglądając piękne zimowe krajobrazy. Poznali tradycje bożonarodzeniowe.
Pracując projektem „Jak upływa czas”: uczyli się odczytywania wskazań zegara, pór roku i nazw miesięcy, dni tygodnia, pór dnia. Układali plan dnia. Uczyli się, jak bezpiecznie i zdrowo spędzać wolny czas.
Projekt „Pamiętamy o ptakach” . Obserwowali i nazywali ptaki w zimujące w naszej okolicy. Przynieśli ziarenka, przygotowali karmidełka dla ptaków. Opiekują się nimi od jesieni.
Zajęcia prowadzone w ramach projektu „Doświadczamy nauki” wyzwalają twórczą aktywność uczniów i uczą współpracy w grupie podczas podejmowania różnorodnych działań.
M.Woźny
Na zajęciach dla uczniów zdolnych uczniowie realizowali projekty ,, Jak zwierzęta i ptaki spędzają zimę”-wyszukiwali informacje, wykonywali pracę plastyczne, przedstawili to na gazetce szkolnej. Wykonywali różne doświadczenia związane z wodą np. Co rozpuszcza się w wodzie?, konstruowali oczyszczalnię wody. Wyszukiwali różne ciekawostki na temat naszej planety Ziemi, wykonywali doświadczenia.
T. Oleksa
Klasa IIIa
Zajęcia matematyczno- przyrodnicze z całą klasą – uczniowie na tych zajęciach pracując metodą projektu rozwijali swoje umiejętności i pogłębiali swoją wiedzę. Z dużym zaangażowaniem realizowali takie projekty jak ,, Układ słoneczny”,,- wyszukiwali , przeprowadzali doświadczenia, przygotowali materiały na gazetkę. ,,Figury geometryczne” – układali z patyczków figury geometryczne, obliczali obwody. Zapoznali się jak zdobytą wiedzę można wykorzystać w codziennym życiu.
Teresa Oleksa