ROK SZKOLNY 2017/2018
Zajęcia z informatyki gimnazjum
Uczniowie na zajęciach poznali system dwójkowy, zamianę liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy i na odwrót. Teraz na zajęciach poznają podstawy algorytmów i rysowania schematów blokowych. Uczniowie pracują także z arkuszem kalkulacyjnym oraz innymi programami wchodzącymi w skład pakietu biurowego. Poznają możliwości wykorzystania technologii komputerowej na innych zajęciach oraz w życiu codziennym.
Zajęcia pozalekcyjne z programowania dla uczniów zdolnych
W projekcie utworzono trzy sześcioosobowe grupy, które uczestniczą w zajęciach z programowania i robotyki. Obecnie uczniowie pracują z zestawami Lego Mindstorm Education EV3. Poznają zasady programowania robotów, wykorzystując do tego algorytmy. Programują roboty z wykorzystaniem czujników, umożliwiających wykonywanie różnorodnych operacji. Poznają możliwości zastosowania robotów do rozwiązywania problemów z zakresu nauk przyrodniczo-matematycznych, głownie matematyki i fizyki.
Danuta Wicherek, Mariusz Adaszek
W piątek, 15 grudnia br. uczniowie najstarszych klas gimnazjów w Juszczynie i Białce odwiedzili Wydział Matematyki i Informatyki UJ. W godzinach 8:00-13:00 naszymi wykładowcami byli studenci pierwszego i drugiego roku, członkowie Koła Naukowego Robotyki i Sztucznej Inteligencji.
Gimnazjaliści wysłuchali krótkiego wykładu wprowadzającego w podstawy programowania w języku C, poznali kilka słów kluczowych, podstawowe typy danych, kilka zmiennych i funkcji, a także mieli możliwość wypróbować w praktyce, jak działają poszczególne elementy po zapisaniu ich w języku C. W wielu przypadkach okazało się, że programista musi odznaczać się niezwykłą uważnością przy pisaniu komend, bo znalezienie pomyłki to często szukanie przysłowiowej igły w stogu siana.
Po zabawie w informatyków przyszła kolej na konstruowanie i programowanie robotów z klocków Lego wg podanej instrukcji. Przed naszymi uczniami były dwa zadania: zbudować żółwia oraz pojazd kreślący kwadrat.
Kilka godzin spędzonych przy komputerach, na których na co dzień programują studenci, dużo nam dało - spotkanie z pasjonatami informatyki i robotyki wzbogaciło nas o nowe doświadczenia praktyczne i wiedzę teoretyczną.
Maria Adaszek,
Szkoła Podstawowa w Juszczynie
Uczniowie klas gimnazjalnych na dodatkowych zajęciach z informatyki doskonalili swoje umiejętności z zakresu technologii informatycznej i komunikacyjnej. Poznawali zasady pracy z różnymi aplikacjami, doskonalili umiejętność posługiwania się nimi. Przede wszystkim zajęcia dodatkowe z informatyki dają uczniom możliwość poznania funkcji uzytkowej komputera i wykorzystania go jako narzędzia pracy, a nie tylko rozrywki. Uczniowie mogli w trakcie zajęć poznać możłiwości wykorzystania IT w procesie uczenia się oraz wykorzystania i zastosowania sprzętu elektronicznego do nauki innych przedmiotów.
Mariusz Adaszek
W ramach zadania kilkunastu uczniów oddziałów gimnazjalnych uczestniczą w zajęciach dodatkowych dla uczniów zdolnych. Po zakończeniu pracy z robotami Lego Mindstorm Education EV3, powoli zaczynają przygodę z programowaniem. Zapoznają się z algorytmiką, poznają środowisko Logo i Scratch. Tworząc proste procedury poznają pojęcia takie jak pętla, rekurencja, itp. Najstarsi uczniowie - trzecioklasiści - rozpoczynają właśnie przygodę z Javą, wykorzystując do tego środowisko Eclipse.
Mariusz Adaszek
Sprawozdanie z wycieczki do Krakowa zorganizowanej w ramach projektu „ NN- nowoczesna nauka” AKADEMIA PROGRAMOWANIA
W dniu 24.04.2018 roku klasa III a gimnazjum wzięła udział w wycieczce edukacyjnej, której celem było kształtowanie istotnych kompetencji informatycznych poza rodzimą placówką w celu zaprezentowania użyteczności tych kompetencji oraz możliwości ich wykorzystania w codziennym życiu. Kolejnymi celami udziału w tym wyjeździe było podniesienie efektywności uczenia się, pogłębienie i rozwój zainteresowań związanych z robotyką i programowaniem stron internetowych i aplikacji mobilnych. Uczniowie naszej szkoły z zainteresowaniem i z pełnym zaangażowaniem brali udział w warsztatach i z pewnością zdobyli niemałe doświadczenie ww. zagadnieniach.
Magdalena Dziubek-Staniewska
SPRAWOZDANIE
Dnia 16.04.2018 r. w ramach projektu „NN-nowoczesna nauka” uczniowie klas
II gimnazjum (29 osób), pod opieką P. Mariusza Adaszka, P. Izabeli Zdebskiej oraz
P. Bożeny Stopki wzięli udział w zajęciach z programowania i robotyki przeprowadzonych przez studentów Naukowego Koła Robotyki i Sztucznej Inteligencji Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zajęcia rozpoczęły się o godzinie 9°° w Krakowie w budynku Wydziału Matematyki i Informatyki UJ. Pierwsza część zajęć obejmowała zagadnienia z programowania w języku C++, a druga konstruowanie robotów Lego. Uczniowie naszej szkoły zostali podzieleni na trzy grupy, z których każda przebywała w osobnych, nowoczesnych salach komputerowych, dzięki czemu prowadzący zajęcia studenci mieli możliwość indywidualnej pracy
z poszczególnymi osobami. Końcowym etapem warsztatów, który cieszył się największą popularnością, było wprowadzenie, skonstruowanych przez młodzież robotów Lego w ruch.
Zgodnie z planem wróciliśmy do Juszczyna o godzinie 16°°. Krakowskie warsztaty były dla uczniów naszej szkoły świetną okazją do rozwijania kompetencji informatycznych, technicznych oraz szansą na zapoznanie się z nowoczesnymi metodami programowania rzeczywistości.
Bożena Stopka
13 kwietnia 2018 roku klasa IIIB w ramach projektu „Nowoczesna Nauka” wzięła udział w wyjeździe do Krakowa na Akademię Programowania. Młodzież miała możliwość poznania języków programowania m.in. HTML i Scratch. Uczniowie uczyli się zakładania stron internetowych i tworzyli gry w programie Scratch.
Zajęcia bardzo się podobały. Uczestnicy byli zaangażowani, chętnie współpracowali z prowadzącymi.
Dnia 11 kwietnia 2018 r. uczniowie klas drugich gimnazjum uczestniczyli w wyjazdowych zajęciach w Akademii Programowania. Podczas warsztatów poznawali strukturę dokumentu HTML oraz podstawowe znaczniki. Uczestnicy zajęć podjęli również próbę samodzielnego stworzenia prostej strony internetowej. Kolejnym punktem programu było programowanie w Scratch-u, dzięki kkóremu uczniowie mogli stworzyć prostą grę. W trakcie zajęć gimnazjaliści mogli wykazać się kreatywnością. Udział w warsztatach pozwolił uczestnikom wyjazdu poszerzyć swoje kompetencji informatycznych
M. Adaszek